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1. Identificação
Tipo de ReferênciaCapítulo de Livro (Book Section)
Sitemtc-m21d.sid.inpe.br
Código do Detentorisadg {BR SPINPE} ibi 8JMKD3MGPCW/3DT298S
Identificador8JMKD3MGP3W34T/463GC78
Repositóriosid.inpe.br/mtc-m21d/2021/12.23.19.04   (acesso restrito)
Última Atualização2021:12.23.19.04.47 (UTC) simone
Repositório de Metadadossid.inpe.br/mtc-m21d/2021/12.23.19.04.47
Última Atualização dos Metadados2022:04.03.23.13.57 (UTC) administrator
Chave SecundáriaINPE--/
DOI10.1007/978-3-030-86973-1_33
ISBN978-303086972-4
Chave de CitaçãoPassaSant:2021:AiNaSy
TítuloAircraft Navigation Systems Safety Assessment via Probabilistic Model Checking
Ano2021
Data de Acesso01 jun. 2025
Tipo SecundárioPRE LI
Número de Arquivos1
Tamanho521 KiB
2. Contextualização
Autor1 Passa, Gabriel Duarte
2 Santiago Júnior, Valdivino Alexandre de
Identificador de Curriculo1
2 8JMKD3MGP5W/3C9JJB5
Grupo1
2 COPDT-CGIP-INPE-MCTI-GOV-BR
Afiliação1
2 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE)
Endereço de e-Mail do Autor1
2 valdivino.santiago@inpe.br
EditorGervasi, O.
Murgante, B.
Misra, S.
Garau, C.
Blecic, I.
Apduhan, B. O.
Rocha, A. M. A. C.
Tarantino, E.
Torre, C. M.
Título do LivroComputational Science and its Applications (ICCSA) 2021
Editora (Publisher)Springer
Volume12952
Páginas465-480
Histórico (UTC)2021-12-23 19:05:33 :: simone -> administrator :: 2021
2022-04-03 23:13:57 :: administrator -> simone :: 2021
3. Conteúdo e estrutura
É a matriz ou uma cópia?é a matriz
Estágio do Conteúdoconcluido
Transferível1
Tipo do ConteúdoExternal Contribution
Tipo de Versãopublisher
Palavras-ChaveAerospace systems
Aircraft navigation
Probabilistic model checking
Safety assessment
ResumoThe safety assessment process is a mandatory step in the development and certification of safety-critical systems such as the ones in the aerospace industry. In this work we show how Probabilistic Model Checking, a Formal Verification method, can help to assess the safety of navigation systems for a civil commercial transport category aircraft. The process involves a top-down approach identifying functions and its respective failure modes. Each failure event is associated with a hazard level, with an inverse relationship between the maximum acceptable probability and the event severity. Fault Tree Analysis (FTA) is the most commonly used method to quantify each events probability, but probabilistic models are also accepted as means of compliance demonstration, as per ARP-4761. Results show that the use of Probabilistic Model Checking as a means to complement non-formal methods is valuable, where we were able to evaluate the probability of several failure modes described in FAAs AC 20-138D, making use of Continuous-Time Markov Chains (CTMCs) with up 4.3 million of reachable states and 60 million of transitions.
ÁreaCOMP
Arranjourlib.net > BDMCI > Fonds > Produção a partir de 2021 > CGIP > Aircraft Navigation Systems...
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Conteúdo da Pasta sourcenão têm arquivos
Conteúdo da Pasta agreement
agreement.html 23/12/2021 16:04 1.8 KiB 
4. Condições de acesso e uso
Idiomaen
Arquivo AlvoPasa_Santiago Jr_ICCSA 2021_Versão Autor.pdf
Grupo de Usuáriossimone
Visibilidadeshown
Permissão de Leituradeny from all and allow from 150.163
5. Fontes relacionadas
Repositório Espelhourlib.net/www/2021/06.04.03.40.25
Unidades Imediatamente Superiores8JMKD3MGPCW/46KUES5
DivulgaçãoBNDEPOSITOLEGAL
Acervo Hospedeirourlib.net/www/2021/06.04.03.40
6. Notas
Campos Vaziosarchivingpolicy archivist callnumber city copyholder copyright creatorhistory descriptionlevel documentstage e-mailaddress edition format issn label lineage mark nextedition notes numberofvolumes orcid parameterlist parentrepositories previousedition previouslowerunit progress project readergroup rightsholder schedulinginformation secondarydate secondarymark serieseditor seriestitle session shorttitle sponsor subject tertiarymark tertiarytype translator url
7. Controle da descrição
e-Mail (login)simone
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